یزدفردا: نتایج نشان می‌دهند که می‌توان از مدل‌های هوش مصنوعی تحلیل گفتار انسانی برای تحلیل صدای حیوانات نیز استفاده کرد.

به گزارش یزدفردا: پژوهشگران دانشگاه میشیگان در حال استفاده از هوش مصنوعی (AI) هستند تا بفهمند صدای پارس یک سگ درباره احساساتش چه می‌گوید و معنای آن چیست. آن‌ها می‌خواهند بفهمند سگ‌ها چه زمانی خوشحال و چه زمانی ناراحت و عصبی هستند. نتایج اولیه آن‌ها موفقیت ۷۰ درصدی داشته است.

یکی دیگر از اهداف آن‌ها این است که با استفاده از صدای سگ‌ها، سن، جنسی و نژاد آن‌ها را بفهمند.

دانشمندان با دستکاری مدل‌های کامپیوتری موجود برای گفتار انسان توانستند به پیشرفت‌هایی در رمزگشایی از معنای پارس گونه‌های سگ دست یابند. آن‌ها عقیده دارند که پیشرفت‌های AI می‌توانند فهم ما را از ارتباط حیوانات دگرگون کنند.

هوش مصنوعی تا به امروز دستاوردهای بزرگی در زمینه فهم ظرافت‌های گفتار داشته است. سیستم‌های مبتنی بر AI در حال حاضر برای تشخیص تفاوت‌های کوچک موجود در لحن، زیروبمی و لهجه استفاده می‌شوند. این نتایج می‌توانند در نرم‌افزارهای تشخیص صدا کاربردهای فراوان داشته باشند.

تفسیر پارس سگ ها
فهم معنای صدای حیوانات می‌تواند به آسایش آن‌ها کمک کند.

توانایی هوش مصنوعی در تشخیص معنای پارس سگ

یکی از دلایل موفقیت هوش مصنوعی در تفسیر صدای انسان، داده‌های صوتی فراوانی است که از گفتگوی انسان‌ها وجود دارد. اما چنین پایگاه داده‌ای از صدای سگ‌ها موجود نیست؛ زیرا برانگیختن و ضبط صدای حیوانات بسیار دشوارتر است.

پژوهشگران می‌خواستند ببینند که آیا می‌توانند این خلأ داده‌ها را با پژوهش‌هایی که روی صدای انسان انجام شده‌اند پر کنند یا نه. به این منظور، آن‌ها پارس‌ها، غرغرها و زوزه‌های ۷۴ سگ با نژاد، سن و جنس مختلف را در شرایط متفاوت جمع‌آوری کردند. آن‌ها سپس این داده‌ها را وارد یک مدل یادگیری ماشین کردند که برای تحلیل صدای انسان طراحی شده بود.

پژوهشگران دریافتند که این مدل در تفسیر صدای سگ‌ها نیز موفق بود. به‌طور میانگین، این مدل در تست‌های مختلف ۷۰ درصد موفقیت داشت.

این اولین باری است که یک تکنیک توسعه‌یافته برای صدای انسان‌ها توانسته ارتباط حیوانات را نیز به‌خوبی تفسیر کند. این نتایج نشان می‌دهند که الگوهای استخراج‌شده از گفتار انسان می‌توانند به‌عنوان یک پایه برای تحلیل و فهم الگوهای صدای حیوانات نیز استفاده شوند.

پژوهشگران می‌گویند نتایج آن‌ها می‌تواند برای آسایش حیوانات مهم باشد. فهم بهتر ظرافت‌های پنهان در صدای حیوانات باعث می‌شود تا انسان‌ها نیازهای احساسی و فیزیکی آن‌ها را بهتر برآورده کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا